Školská psychológia


Školská psychológia, ako to vyplýva z názvu je pre školu, pre pedagogických zamestnancov, pre všetkých tých, ktorí sa podieľajú na výchove a vzdelávaní detí a žiakov.

Úlohou školskej psychológie v širšom zmysle je skúmať:

  • psychickú reguláciu správania dieťaťa/žiaka a rozvoja ich osobnosti v konkrétnych školských situáciách,
  • vzťah dieťaťa/žiaka ku škole,
  • ako dieťa/žiak školu vnútorne prežíva, ako ju prijíma, ako sa v nej cíti, ako zvnútorňuje jej normy a požiadavky,
  • ako dieťa/žiak od vonkajšieho regulovania prechádza na sebaregulovanie, samoučenie a sebavzdelávanie,
  • činitele, ktoré determinujú jednak edukačný proces, ale aj osobnosť dieťaťa/žiaka,
  • ako sa deti/žiaci adaptujú na podmienky školy,
  • interakciu učiteľ - žiak, žiak - učiteľ, žiak - žiak, žiak - rodinná výchova, žiak - edukačný proces, resp. žiak a širšie spoločenské prostredie.

Špeciálne úlohy má školská psychológia chápaná v užšom zmysle ako psychologická profesia, ktorú vykonáva školský psychológ.

Úlohou školskej psychológie v tomto zmysle je posilniť psychologické základy výchovno - vzdelávacieho pôsobenia školy činnosťou školského psychológa. Jeho hlavným poslaním je:

  • poskytovať odbornú psychologickú starostlivosť deťom/žiakom a pedagógom,
  • realizovať psychologickú diagnostiku a kariérové poradenstvo,
  • realizovať poradenstvo, konzultácie a intervencie,
  • participovať na výchove a vzdelávaní detí/žiakov so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami,
  • zabezpečovať efektívnu spoluprácu školy a rodiny,
  • spolupracovať s pedagogickými zamestnancami a rodičmi pri riešení vývinových a výchovných problémov detí/žiakov,
  • realizovať univerzálnu prevenciu v školskom prostredí zameranú na rozvoj osobnosti detí/žiakov, ich duševného zdravia, sociálnych zručností a sociálnych kompetencií,
  • monitorovať sociálnu klímu školských tried a pod.

Školskú psychológiu možno oprávnene považovať za perspektívnu vednú disciplínu najmä v súvislosti s prebiehajúcou transformáciou škôl, školských zariadení a implementáciou národných projektov v materských, základných a stredných školách.